strzałka w prawoStart arrow Wystawy on-line arrow Helena Modrzejewska w atelier Jana Mieczkowskiego 22-10-2019  
obrazek nagłówkowy
StartAktualnościHistoriaZasób archiwum Wystawy on-line

bip

logo 90 lat archiwum w piotrkowie
90 lat Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim

zasoby
Piotrków
Tomaszów

archiwa rodzinne

facebook

Inicjatywa Obywatel

Helena Modrzejewska w atelier Jana Mieczkowskiego Drukuj E-mail
    Sto lat temu, 8 kwietnia 1909 r. w Newport w Stanach Zjednoczonych zmarła jedna z najwybitniejszych aktorek polskich Helena Jadwiga Modrzejewska (Misel). Należała do grupy nielicznych przedstawicieli tego zawodu w Polsce, którym udało się zrobić światową karierę. W pierwszej połowie lat 70 tych XIX w., przed wyjazdem za ocean,  Modrzejewska związała się z Teatrem Wielkim w Warszawie. Swoja grą zachwycała stołeczną publiczność, stała się także obiektem zainteresowań miejscowych fotografów. Jednym z nich, najbardziej znanym był Jan Mieczkowski, który posiadał atelier na rogu ul. Miodowej i Senatorskiej. Mieczkowski urodził się w 1830 r. w zdeklasowanej rodzinie szlacheckiej. W młodości pracował w zakładzie fotograficznym (dagerotypii) dr Karola Szczodrowskiego w Warszawie. U niego nauczył się zawodu, dzięki czemu mógł w 1853 r. założyć własne atelier. Po początkowych niepowodzeniach i bankructwie udało mu się zbudować zakład zatrudniający kilkudziesięciu pracowników i najlepszych fotografów warszawskich. Przez kilka lat posiadał także zakład fotograficzny w Paryżu przy ul. Avenue de Opera. Mieczkowski otrzymał wiele nagród I odznaczeń państwowych. W 1875 r. założył dziennik teatralny „Antrakt” przekształcony później w „Kurier Poranny”.

        
                     Helena Modrzejewska, lata 70 te XIX wieku.
       
                    Helena Modrzejewska, lata 70 te XIX wieku.
      
        Helena Modrzejewska jako córka króla w nieznanej sztuce,
                          Warszawa lata 70 te XIX wieku.
     
            Helena Modrzejewska jako córka króla w nieznanej sztuce,
                              Warszawa lata 70 te XIX wieku.

  
  
        W roli Ofelii w „Hamlecie” W. Shakespeare´a, Warszawa 1871.
  
 
  
        W roli Ofelii w „Hamlecie” W. Shakespeare´a, Warszawa 1871.

    Jan Mieczkowski zyskał sławę jako doskonały portrecista m. in. Adama Mickiewicza i Ignacego Paderewskiego. Na początku lat 70 tych zainteresował się osobą Heleny Modrzejewskiej, którą utrwalił w licznych rolach teatralnych.
    Córka Mieczkowskiego Maria wyszła za mąż za ziemianina spod Radomska Antoniego Kamockiego, właściciela majątku Kocierzowy. Od 1878 r., w specjalnym albumie, gromadziła zdjęcia wykonane w atelier ojca. Obok fotografii rodzinnych zgromadziła w nim kilkadziesiąt zdjęć Heleny Modrzejewskiej wykonanych w latach 1871-1872. Album Kamockich znajduje się obecnie w zasobie Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim jako znacząca część archiwum rodzinno – majątkowego Kamockich z Kocierzowych. Na wystawie prezentujemy większość tego zbioru fascynujących i częściowo nieznanych fotografii wybitnej polskiej aktorki.

        
 W roli królowej Egiptu w tragedii „Antoniusz i Kleopatra” W. Shakespeare´a,
                             Warszawa lata 70 XIX wieku.
       
 W roli królowej Egiptu w tragedii „Antoniusz i Kleopatra” W. Shakespeare´a,
                             Warszawa lata 70 XIX wieku.
     
  W roli królowej Egiptu w tragedii „Antoniusz i Kleopatra” W. Shakespeare´a,
                             Warszawa lata 70 XIX wieku.
            
         W roli Gilberty w komedii „Frou Frou” H. Meilhaca i L. Halevy´ego,
                                        Warszawa 1871.
             
         W roli Gilberty w komedii „Frou Frou” H. Meilhaca i L. Halevy´ego,
                                        Warszawa 1871.
          
         W roli Gilberty w komedii „Frou Frou” H. Meilhaca i L. Halevy´ego,
                                        Warszawa 1871.
         
         W roli Gilberty w komedii „Frou Frou” H. Meilhaca i L. Halevy´ego,
                                        Warszawa 1871.
         
                   W tragedii „Fedra” G. Conrada, Warszawa 1872.
         
W roli Leonory księżnej Falconieri w sztuce „Dalilla” O.Feuilleta,Warszawa 1871
          
            W roli donni Diany w nieznanej sztuce, lata 70 te XIX wieku.
       
            W roli donni Diany w nieznanej sztuce, lata 70 te XIX wieku.
          
       W tytułowej roli w „Damie Kameliowej”
        na podstawie książki A. Dumasa syna.
W dramacie „Livia Quintilla”
     St. Rzętkowskiego,
     lata 70 te XIX wieku.
< Poprzedni   Następny >