Polacy na budowach kolei carskiej Rosji |
|
|
W 1873 r. inżynier Konstanty Rudzki został jedynym właścicielem zakładów odlewniczych w Warszawie pod nazwą Fabryka Machin i Odlewów Żelaznych K. Rudzki i Spółka. W halach fabrycznych przy ulicy Solec rozpoczęto montaż konstrukcji stalowych i elementów mostów. W latach 80 – tych XIX w. odlewnia wytwarzała głównie rury wodociągowe i kanalizacyjne oraz maszyny rolnicze. Pod koniec wieku zatrudniała ok. 1 tys. robotników i była trzecim pod względem wielkości przedsiębiorstwem budowy maszyn w Królestwie Polskim.
Zakład wytwarzał i montował mosty kolejowe dla kolejnictwa w Królestwie Polskim (Kolej Warszawsko – Terespolska, linia Siedlce – Płock, linia kaliska) oraz w Rosji (linia Perm – Kotłas, kolej ussuryjska, na rzece Dźwinie Północnej, Niemnie i Amu – Darii). Założyciel firmy inż. Konstanty Rudzki zmarł w Warszawie 5 lutego 1899 r. i został pochowany na cmentarzy powązkowskim. Po jego śmierci odlewnia prosperowała doskonale m.in. wybudowała most i wiadukt kolejowy im. Poniatowskiego w Warszawie, 3 mosty na Bugu, a także liczne obiekty na dalekim wschodzie imperium rosyjskiego. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości firma działała nadal pod nazwą Towarzystwo Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Ska S.A. Prezentowane fotografie pochodzą z dwóch albumów znajdujących się w zasobie Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim. Dokumentują budowę mostów kolejowych na Niemnie i na trasie kolei ussuryjskiej w latach 1896 – 1899.
Budowa mostów na kolei UssuryjskiejBudowa mostu na rzece Niemen 1898-1899 |