strzałka w prawoStart arrow Wystawy on-line arrow Polacy na budowach kolei carskiej Rosji 22-10-2019  
obrazek nagłówkowy
StartAktualnościHistoriaZasób archiwum Wystawy on-line

bip

logo 90 lat archiwum w piotrkowie
90 lat Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim

zasoby
Piotrków
Tomaszów

archiwa rodzinne

facebook

Inicjatywa Obywatel

Polacy na budowach kolei carskiej Rosji Drukuj E-mail
     W 1873 r. inżynier Konstanty Rudzki został jedynym właścicielem zakładów odlewniczych w Warszawie pod nazwą Fabryka Machin i Odlewów Żelaznych K. Rudzki i Spółka. W halach fabrycznych przy ulicy Solec rozpoczęto montaż konstrukcji stalowych i elementów mostów. W latach 80 – tych XIX w. odlewnia wytwarzała głównie rury wodociągowe i kanalizacyjne oraz maszyny rolnicze. Pod koniec wieku zatrudniała ok. 1 tys. robotników i była trzecim pod względem wielkości przedsiębiorstwem budowy maszyn w Królestwie Polskim.
     Zakład wytwarzał i montował mosty kolejowe dla kolejnictwa w Królestwie Polskim (Kolej Warszawsko – Terespolska, linia Siedlce – Płock, linia kaliska) oraz w Rosji (linia Perm – Kotłas, kolej ussuryjska, na rzece Dźwinie Północnej, Niemnie i Amu – Darii).
     Założyciel firmy inż. Konstanty Rudzki zmarł w Warszawie 5 lutego 1899 r. i został pochowany na cmentarzy powązkowskim. Po jego śmierci odlewnia prosperowała doskonale m.in. wybudowała most i wiadukt kolejowy im. Poniatowskiego w Warszawie, 3 mosty na Bugu, a także liczne obiekty na dalekim wschodzie imperium rosyjskiego. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości firma działała nadal pod nazwą Towarzystwo Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Ska S.A.
     Prezentowane fotografie pochodzą z dwóch albumów znajdujących się w zasobie Archiwum Państwowego w Piotrkowie Trybunalskim. Dokumentują budowę mostów kolejowych na Niemnie i na trasie kolei ussuryjskiej w latach 1896 – 1899.


Budowa mostów na kolei Ussuryjskiej

  
  
  
  
  
  
  





Budowa mostu na rzece Niemen 1898-1899

  
  
  
  
  
  
  
  
  
< Poprzedni   Następny >